Allmänna Villkor för FlatQuest
Att söka bostad är ofta både tidskrävande och frustrerande. Därför har vi på FlatQuest utvecklat en tjänst som gör det enklare för dig att hitta en lägenhet baserat på dina egna önskemål. För att allt ska fungera så smidigt som möjligt är det viktigt att du tar del av våra användarvillkor. Här går vi igenom allt du behöver veta.
- 1. Avtalet – Vad du binder dig till
- När du slutför en beställning på flatquest.se ingår du ett juridiskt bindande avtal med FlatQuest. Det omfattar:
- De specifika villkor som gäller för den tjänst du valt
- Eventuella särskilda villkor kopplade till kampanjer eller erbjudanden
- Dessa allmänna villkor
- Den aktuella prislistan
- Vid eventuell konflikt mellan villkoren gäller de i ovanstående ordning – dina personliga beställningsvillkor har alltså företräde framför våra generella regler. Genom att slutföra din beställning bekräftar du att du har tagit del av och accepterar dessa villkor.
- När du slutför en beställning på flatquest.se ingår du ett juridiskt bindande avtal med FlatQuest. Det omfattar:
- 2.Tjänstens syfte och omfattning
- FlatQuest är inte en traditionell bostadsförmedling. Vi fungerar som en aktiv partner som söker, bevakar, kontaktar hyresvärdar och bokar in visningar åt dig.
- När du registrerar dig fyller du i vad du letar efter – till exempel område, storlek, maxhyra, tillträdesdatum och särskilda önskemål. Därefter arbetar vårt automatiserade system tillsammans med vårt team för att identifiera relevanta bostadsmöjligheter.
- Vi kontaktar hyresvärdar, koordinerar visningar och hjälper dig med det administrativa om du blir erbjuden en bostad. Vår roll är att vara en komplett och proaktiv aktör i din bostadsjakt. Vi garanterar att du antingen får en lägenhet som matchar dina angivna kriterier – eller får pengarna tillbaka enligt vår garanti (se punkt 9).
- 3. Ditt ansvar som användare
- Tjänsten bygger på samarbete. Som användare ansvarar du för att:
- Logga in och uppdatera din sökprofil minst två gånger i veckan
- Ha realistiska och rimliga kriterier utifrån bostadsmarknaden
- Svara på våra meddelanden inom 24–48 timmar
- Följa våra instruktioner och visa engagemang
- Tjänsten är personlig. Det är inte tillåtet att dela kontot med någon annan. Vi förbehåller oss rätten att avsluta konton vid misstanke om missbruk. Om du inte följer detta ansvar kan det påverka både vår möjlighet att hjälpa dig – och din rätt till återbetalningsgarantin.
- Tjänsten bygger på samarbete. Som användare ansvarar du för att:
- 4. Betalningsvillkor
- FlatQuest erbjuder fast prissatta tjänster som betalas i förskott via kortbetalning. Vi accepterar de vanligaste betalkorten och betalningen sker säkert genom vår betaltjänstleverantör.Vid försenad eller utebliven betalning (till exempel vid misslyckad dragning) pausas tillgången till tjänsten automatiskt tills betalning genomförts.
- 5. Din ångerrätt
- Enligt lagen om distansavtal har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, förutsatt att du inte har börjat använda tjänsten. Användning inkluderar att logga in, uppdatera profilen eller påbörja bostadssökning. Om du ångrar dig i tid sker återbetalning till samma betalningsmedel som användes vid köpet.
- 6. Felsituationer och avbrott
- Vi gör vårt yttersta för att tjänsten ska fungera utan avbrott. Om tekniska fel uppstår som inte är ditt fel, kan du ha rätt till kompensation i form av reducerad avgift motsvarande felets varaktighet. Vi ansvarar dock inte för förhinder utanför vår kontroll, exempelvis extrema väderförhållanden, internetavbrott, lagändringar eller myndighetsbeslut.
- 7. Ansvarsbegränsning
- FlatQuest fungerar som ett hjälpmedel i din bostadssökning. Vi ansvarar inte för hyresvärdars beslut, förändrade villkor eller avslag. Inte heller för skador eller kostnader som uppstår på grund av förhoppningar om visst resultat.
- Vi ersätter endast direkta skador som kan kopplas till vår egen försummelse. Indirekta förluster, som exempelvis utebliven inkomst eller försenade flyttar, ersätts inte.
- 8. Uppsägning av tjänsten
- Som användare har du alltid möjlighet att avsluta ditt abonnemang. Det görs enkelt via inloggning på flatquest.se. Vid uppsägning från vår sida får du skriftlig bekräftelse.
- Vi förbehåller oss rätten att avsluta tjänsten om du bryter mot avtalet, exempelvis genom att inte betala, missbruka tjänsten eller medvetet ange falsk information.
- 9. Pengarna-tillbaka-garanti
- FlatQuest erbjuder en unik garanti: Om vi inte hittar en lägenhet som matchar din hyresprofil inom 24 månader från beställningsdatum, återbetalar vi hela avgiften. För att garantin ska gälla krävs att samtliga av följande villkor är uppfyllda:
- Du har uppdaterat din profil minst två gånger per vecka. Regelbunden uppdatering av profilen säkerställer att vi kan matcha dig med relevanta bostäder. Därför krävs minst två uppdateringar per vecka för att garantin ska gälla.
- Dina krav har varit realistiska (exempelvis inte en femrumslägenhet i centrala Stockholm för 3 500 kr/mån).
- Du har svarat på våra meddelanden och följt angivna instruktioner.
- Du har inte tackat nej till ett konkret lägenhetsförslag som tydligt matchar dina angivna kriterier.
- Du har betalat i tid och följt våra användarvillkor.
- Ditt medlemskap har varit aktivt och obrutet under hela 24-månaders perioden.
- Garantin gäller endast efter 24 månaders obrutet och aktivt medlemskap. Om du själv väljer att avsluta tjänsten innan denna period har passerat, upphör garantin att gälla. Om FlatQuest däremot skulle avsluta tjänsten utan att erbjuda en likvärdig fortsättning, gäller garantin ändå.
- Exempel: Om du använder tjänsten i 11 månader utan att hitta en bostad men väljer att avsluta innan 24 månader har gått, har du inte rätt till återbetalning. Garantin är kopplad till långsiktigt engagemang och gäller endast vid fullföljd period och uppfyllda villkor.
- Vid brott mot något av ovanstående upphör garantin att gälla.
- Vid företagsöverlåtelse:
- Om FlatQuest överlåts till ett nytt bolag under din medlemsperiod, kan garantin fortsätta gälla – förutsatt att du inom två (2) månader betalar resterande medlemskapstid till det nya bolaget. Garantin följer med medlemskapet, så länge alla övriga villkor fortsatt uppfylls.
- Vid brott mot något av dessa villkor upphör garantin.
- FlatQuest erbjuder en unik garanti: Om vi inte hittar en lägenhet som matchar din hyresprofil inom 24 månader från beställningsdatum, återbetalar vi hela avgiften. För att garantin ska gälla krävs att samtliga av följande villkor är uppfyllda:
- 10. Kommunikation
- Vi skickar viktig information via e-post, SMS och andra digitala kanaler. Det är ditt ansvar att se till att dina kontaktuppgifter är aktuella. Ett meddelande anses vara mottaget samma dag det skickats.
- 11. Ändringar och överlåtelse
- Vi kan ändra villkoren i detta avtal. Om ändringen inte är till din fördel meddelar vi dig minst en månad i förväg. Om du fortsätter använda tjänsten efter det, betraktas det som ett godkännande.
- Vi har rätt att överlåta avtalet till annan part inom samma koncern eller tredje part.
- 12. Tvistlösning
- Vi strävar alltid efter att lösa eventuella tvister i god dialog med dig.Om vi trots detta inte når en överenskommelse, har du som konsument rätt att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer ARN:s rekommendationer. Du har även rätt att få tvisten prövad i allmän domstol. Vid rättslig prövning gäller svensk lag, och Stockholms tingsrätt är första instans.
- 13. Kontaktinformation
- Vid frågor om tjänsten eller användarvillkoren är du alltid välkommen att kontakta oss på:info@flatquest.se
- Gäller från och med 1 April 2025